måndag 28 november 2016

Löpstegsanalys

På kiropraktorns begäran har jag nu gått till en expert på löpsteg och gjort en preliminär analys. Det är Varbergs Kiropraktik som har en massör i Falkenberg som jobbar med utvärdering av löpsteg hos såna som mig.

Först blev det lite koll på mina skor, men slitaget under sulorna avslöjade inte att jag belastade någon del av foten extra mycket.

Sedan blev det några varianter av "hoppa-på-ett-ben", "stå-på-ett-ben" samt "sitta-på-huk" med inspelning på Ipad och uppspelning i slow motion för att jag skulle kunna se vad som inte är riktigt bra med mina fötter. Föga förvånande visade det att jag är ganska stel och har taskig styrka/balans i fötterna - och självklart särskilt högerfoten.

Därefter upp på löpbandet för att videofilma när jag sprang i ett par olika hastigheter. Jag fick börja i ganska lågt tempo, 8km/h, vilket kändes onaturligt lågt. Sedan ökade vi till 12km/h vilket kändes lite mer naturligt och avslappnat. Och tro det eller ej men det fanns nästan INGENTING som jag behövde justera i mitt löpsteg.

1. Hyfsat rak hållning i ryggen, kanske lite långt fram med huvudet.
2. Korta steg med fotisättning rakt under kroppen, hade kunnat landa några cm längre bak.
3. Bra uppdragning av hälen vilket tydde på bra hamstringmuskel.

Jag fick testa att springa med både mina egna skor, men även med deras Barefootskor som de förespråkar. Hade löpsteget varit helt galet hade jag förmodligen blivit rekommenderad att byta skor, men med tanke på att det såg bra ut fanns ingen anledning att ändra.

Nu blir det två veckor med stretch, yoga, styrka och endast lite löpning för att sedan komma tillbaka och göra en liten uppföljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar