torsdag 10 november 2016

Löpvila

Sista inplanerade loppet för säsongen är avklarat och det är dags att ta hand om foten som har strulat en hel del sedan i våras när jag landade fel vid ett pass i skogen, och som har gjort att jag har fått begränsa min träning. Jag vill helst att den ska läka ordentligt innan jag ens anmäler mig till några nya lopp igen (förutom Hallands Ultra och Ultravasan som jag tänker springa om det så ska vara med brutna ben).

Igår var det således dags för ett återbesök hos kiropraktorn. Han konstaterade snabbt att en kota strax ovanför bäckenet inte satt som den skulle, men den gick ganska snabbt att trycka på plats igen. Tacksamt nog har vi en av de bästa kiropraktorerna i landet här i Varberg, och som enda svensk fick följa med till OS i Rio, handplockad av IOC. Det känns därför som att man verkligen får den experthjälp man vill ha.

Sedan var det dags att kolla på foten som tydligen var "den stelaste fot som någonsin satts i hans rum". Vet inte om det är ett bra betyg med den här sortens rekord... Sedan har han i och för sig rätt, foten är väldigt stel så det är nog dags att ta tag i lite ordentlig rehab så att nästa säsong inte förstörs. Under besöket lyckades han dock knäcka till några leder i foten så att rörligheten blev lite bättre. Det gjorde så in i helvetes ont, men det var bara att bita ihop. Man vill ju inte verka klen.

Utöver en stel fot så har jag tydligen väldigt stela höfter, också här har jag fått höra att det är de mest orörliga höfter han har sett på någon i min ålder. Hmm, det finns tydligen lite att jobba på här också...

I dagsläget ser det ut så här:

1. Jag är väldigt svag i tårna och framförallt stortån vilket gör att jag belastar foten fel.
2. Jag har dålig rörlighet i foten.
3. Jag har dålig rörlighet i höften.
3. Jag behöver jag ändra mitt löpsteg för att inte riskera att få en stressfraktur, vilket är risken inom något år om jag fortsätter som tidigare.
4. Jag behöver se över vilka skor jag använder.

Om det är svagheten i tårna och den dåliga rörligheten som gör att jag löpsteget blir fel, eller om det är själva löpsteget som har lett till ovanstående problem har jag ingen som helst aning om. Det är inget som har kommit över en dag utan har förmodligen pågått under flera år, men det är först nu jag själv märker av det. Innan felsteget i våras har jag inte haft några som helst problem när jag har sprungit, utan det var förmodligen den utlösande faktorn som gjorde att problemen uppmärksammades.

Hur ska jag komma tillrätta med problemen?

1. Först och främst har jag börjat på Body stretch, vilket är en form av yoga med lite mer fokus på styrka än på andning. Detta ska hjälpa till att öppna upp höfterna och göra dem mindre stela.
2. Jag ska träffa en massör som ska köra stötvåg/laser på de ömma partierna i foten vilket ska stimulera en snabbare läkning av foten.
3. Jag ska träffa en annan massör som lär vara duktig på att analysera och rätta till löpstegstekniken och samtidigt se över vilka skor som är mest lämpade för mina fötter. Kliniken jag går till förespråkar VivoBarefoot så det ska bli intressant att se om jag får samma råd för mina fötter.
4. Jag ska träna upp mina tår med olika övningar, såväl stretch- som gripövningar osv.
5. Några veckor efter att jag har sett över min löpstegsteknik är det dags för återbesök hos kiropraktorn för att se om jag har gått framåt eller om det behövs några andra åtgärder.

Jag är i dagsläget inställd på att inte springa några längre sträckor under november och december, utan kommer att fokusera på mina övningar, stretch och styrketräning. Ska försöka lägga in en del cykel och simning för att hålla igång konditionen men det är ju inte samma som att springa. Jag kommer förmodligen att ha extrem abstinens inom en vecka, vi får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar