måndag 24 april 2017

På rätt väg igen


Efter att ha lagt mycket fokus på stretch och styrka för min högerfot, och medvetet dragit ner på löpningen till ett minimum har jag nu sedan mars månad äntligen kunnat trappa upp och öka antalet pass. Eller förresten, "mycket" stretch och styrka var att ta i. Jag har haft alldeles för dålig disciplin och bara gjort mina övningar sporadiskt. MEN jag har tagit det lugnt med löpningen i alla fall.

Summerar man passen efter Ultravasan i augusti så har jag gjort totalt 18 pass senaste halvåret, inklusive Kullamannen och Bocksten Trailrun Winter. Så lite löpning har jag inte haft på flera år. Men vilan och den lilla fokusen jag har lagt på bla stretch har ändå givit resultat. I mars kunde jag gå upp till 2-3 pass/vecka och nu i april har jag kört 3-4 pass/vecka. Jag har dessutom kunnat köra några 20-kilometare utan några som helst problem eller känningar efteråt och det är fantastiskt skönt.

Löpningen den senaste tiden har förlagts uteslutande till skogarna runt omkring Stättared, Dran och Åkulla (bortsett från passen jag kör på lunchrasterna i skogen en liten bit från mitt jobb). Jag försöker lära mig lite nya stigar i Åkullaskogarna som är fantastiskt vackert året runt. Det ena vackra naturreservatet efter det andra avlöser varandra och det är en härlig blandning med bokskog och trolsk granskog och mängder med glittrande sjöar mitt i.


 

 

             

 


Den kommande perioden hoppas jag kunna fortsätta att stärka mina fotleder och även bli duktigare på att stretcha övriga kroppen samt lägga in mer styrka åt framför allt knän, lår och vader. Det är ju fortfarande det där med disciplinen som måste jobbas på... När det gäller löpningen blir det fortsatt 3-4 pass i veckan, där jag ska försöka få till ett längre pass varannan helg. Gärna med många höjdmeter som träning inför i första hand Hallandsultra 50k men i förlängningen också inför UltraVasan 90k och Kullamannen till hösten där jag har blivit medlockad att springa Himmel-Hav-Helvete som är 160km och har 4000 höjdmeter (tror jag). Så det kommer att bli många rundor i den backigaste slingan häromkring, Skogsbostigen, med sina 300hm på 5,5km. Än så länge har jag nöjt mig med 2 varv, men snart får det utökas till 3-4 varv och kanske 5-6 varv framåt hösten. Huvaligen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar