onsdag 18 januari 2017

Kvällslöpning

Igår fick jag uppleva den absolut bästa löpturen jag har haft på flera månader. Jag fick en förfrågan från Mattias Skärbäck om jag ville hänga på honom och Mikael Nilsson när de skulle reka 10km-banan inför Bocksten Trailrun Winter som går om två veckor i Åkulla bokskogar. Självklart ville jag det om jag bara kunde komma loss i tid. Det fanns chans till lite snö och jag lovade ta med kameran och GoPron för att se om vi kunde få till några trevliga bilder inför loppet.

Det blev lite stressigt och jag fick smita en halvtimme tidigare från jobbet för att över huvud taget hinna hem och hämta kläder och kameror och skynda mig till Åkulla friluftsgård där vi skulle ses 18.00. Men redan när jag var på väg till mötesplatsen började lugnet infinna sig och jag kände att det här kommer att bli en grym kväll. Det var helt vindstilla och snöflingorna singlade ner mot marken.



Efter lite snack och några snabba bilder vid friluftsgården stack vi ut på banan och herrejösses vilken njutning. Att springa i becksvart mörker och bara följa en snöig stig som lyses upp av pannlampan är snudd på en religiös upplevelse. Det känns som om man flyter fram i rent välbefinnande och det är så otroligt vackert att man bara vill stanna upp, släcka pannlampan och insupa stillheten. Vilket vi också gjorde ett flertal gånger under kvällens pass. Det blir verkligen totalt svart och tyst när man släcker ner och man känner sig ganska ödmjuk till naturens storhet.






Det blev ganska många foto- och filmstopp vilket också var meningen, men jag hade verkligen ingen 
brådska med att skynda på utan ville dra ut på tiden så länge det bara gick. Vi tillbringade närmare två timmar i skogen, och det var en helt magisk upplevelse som jag kommer att leva länge på. Jag satt förmodligen med ett fånigt leende på läpparna hela vägen hem och när jag kom hem fanns ingen tid att förlora - MÅSTE SE PÅ ALLA BILDER OCH FILMER DIREKT! Nu kan iofs bilderna och filmerna inte göra stämningen riktig rättvisa men vi fick till några riktigt bra filmklipp som nu ska klippas ihop till en liten reklamfilm inför BTR Winter.



För de som inte har provat på mörkerlöpning i skogen, med eller utan snö, så är det något jag verkligen rekommenderar. Man blir ett med stigen på ett helt annat sätt än under ett vanligt pass. Allt som händer vid sidan om försvinner i mörkret och tystnaden är så kompakt att man nästan kan ta på den. Magiskt - ett ord som knappt räcker till i sammanhanget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar