tisdag 18 oktober 2016

Stillande av abstinens

Högerfoten är fortfarande inte bra efter en dålig landning i skogen för några månader sedan, så den senaste tiden har det mest blivit sporadiska kortpass och en del stretchövningar som ska hjälpa till med läkningen av foten. Den här helgen lyckades jag dock äntligen komma ut på en "längre" tur, även om det var långt från mina önskade långpass.

Efter att ha varit med sonen på hans simträning där jag kom åt att köra en tusing själv kom jag sedan ut på en liten runda i Stättaredsskogen. Det är alltid lika befriande att komma ut i skogen när man inte har varit där på ett tag, och nu var allting klätt i vackra höstfärger vilket bara höjer effekten ytterligare.



Jag vågade inte fresta för mycket på foten så det fick bli väldigt lugnt tempo genom hela passet, men vad gör det? Det viktiga var ATT komma ut och röra på benen och njuta av naturen. Började med ett varv i slingan för att komma igång. Lagom tillbaka där jag började mötte jag en dam med två lösa hundar och jag lyckades nästan skrämma slag på kvinnan som inte hörde mig förrän jag var fem meter ifrån henne.

Fortsatte sedan på min vanliga rutt runt Glamsjön för att sedan vika av upp på grusvägen och sedan köra tvärs över "berget" med ganska teknisk och väldigt rolig löpning. Många rötter och stenar att hålla koll på samt mycket skrålöpning utmed kanterna.


Väl nere på lägre mark igen gick turen vidare längs med Hallandsleden som är en väldigt vacker vandringsled. Variationen mellan lövskog och mossklädd granskog är underbar och det är lätt att trumma på i den miljön. Kilometerna betas av utan att det känns det minsta jobbigt vilket är ganska tacksamt.



Till slut blev det 13,7km och 495hm som kom in på kontot, men jag hade lätt kunnat springa en timme till. Tyvärr fanns det inte tid till det just idag, men förhoppningsvis är jag tillbaka ute om några dagar igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar